logo
اینجا همه چیز مثبته
تیم انرژی مثبت All Positive Here متشکل از تیم طراحی محصولات انرژی مثبت، تیم مجرب روانشناسی و محقق در زمینه موفقیت های شخصی و اجتماعی است.
allposetivehere.site@gmail.com

وبلاگ

allpositivehere / وبلاگ  / روانشناسی مثبت گرا چیست؟

روانشناسی مثبت گرا چیست؟

رواشناسی مثبت گرا به ما می آموزد که درست مثل آداب غذا خوردن و روابط اجتماعی، توجه به خود و احساس درون‌مان را باید یاد بگیریم تا به قول معروف کم نیاوریم. خیلی وقت ها به نحوه غذا خوردن دقت می‌کنیم و با رعایت یک رژیم غذایی سعی می‌کنیم بدن سالم تر، بیماری های کمتر و عمر طولانی تر داشته باشم.

وقتی خرید می‌رویم، برنامه ریزی می‌کنیم برای صبحانه، ناهار، شام و میان وعده ها چه چیزهایی بخریم. ولی همیشه یادمان می‌رود برای روح هم باید غذا تهیه کرد و یک رژیم روحی داشت تا از نظر روانی هم سالم و شاد باشیم. ولی آیا هیچ وقت به غذای روح و کسب عادت های خوب برای داشتن یک حال روحی خوب هم برنامه ریزی می‌کنیم؟  امروز با روان شناسی مثبت گرا همراه باشید تا با ۶ روش روح تان را تغذیه کنید و در واقع یک رژیم روحی خوب هم داشته باشید.

تمرین‌های روان شناسی مثبت گرا

 

تمرین اول : انتخاب ۳ اتفاق جالب

ما ایرانی ها عادت به نوشتن و مطالعه نداریم. ولی الان در تمرین روان شناسی مثبت گرا موقعش هست که قلم به دست بگیرید و سه اتفاق بامزه ای را که در طول روز برایتان افتاده یادداشت کنید. مثلا با یک دوست چند دقیقه ای به شوخی و خنده گذشته است. کسی کار بامزه ای کرده و شما شاهدش بوده اید. یا حتی خودتان کاری کرده اید که باعث خنده دیگران شده است. حتی اگر امروز برای شما روز خوبی نبوده به احتمال زیاد روزهای قبل اتفاقاتی افتاده است که باعث شده شما به خودتان یا به یکی از اعضای خانواده یا دوستی بخندید. آن‌ها را پیدا کنید.

تمرین ۲ : یادداشت برداری کنید

در تمرین روان شناسی مثبت گرا درست مثل وقتی که موبایل به دست از چیزی یا کسی عکس می‌گیرید یاد بگیرید وقتی اتفاق خوبی در زندگی‌تان می‌افتد آن را یادداشت کنید. ممکن است در طول هفته فقط یک اتفاق خوب برایتان افتاده باشد. ولی با یادداشت کردن یاد می‌گیرید شادی را ثبت کنید و این کم کم به عادت تبدیل می‌شود. بعد از مدتی دیگر نیاز به یادداشت برداری هم نیست. یاد می‌گیرید همه این مراحل را ذهنی انجام دهید.

درست مثل وقتی که فهرست خرید را تهیه می‌کنید، برای هر فکر یا کار خنده داری فوری یادداشت برداری کنید. حالا که بیشتر موبایل ها هم دفترچه یادداشت دارند و نیازی به داشتن دفتر و خودکار نیست.

به عنوان مثال برای پیشرفت در کار این تجربه را داشته اید

  • چه طور اتفاق افتاد؟ (کارم سخت بود و باید چندین دقیقه را صرف چک کردن دوباره شماره ها می‌کردم)
  • چرا این اتفاق افتاد؟ ( تلاش می‌کردم کارم را بهتر انجام دهم )
  • کار درست من چه بود؟ (چند وقت پیش برای ارتقا رتبه کاری به رییسم نامه نوشته بودم)
  • چه کار درستی کردم؟ (با رییسم صحبت کردم که من استحقاق پیشرفت دارم حالا باید چه کنم تا در کارم پیشرفت کنم)
  • نقش خودم چه بود؟ ( به جای نگاه کردن به تلویزیون و سریال ها، مدتی در باره یادگرفتن مهارت های بهتر و بیشتر برنامه های آموزشی تماشا کردم)

فرض کنیم در این مدت اتفاق ناراحت کننده ای هم افتاده است. خواب بوده اید و هم اتاقی یا یکی از اعضای خانواده دیر به خانه آمده و شما بدخواب شده اید. اتفاق ساده ای است ولی به احتمال زیاد تمام روز خسته و کلافه هستید.

  • چه اتفاقی افتاد؟ (شخصی سروصدا کرد و از خواب پریدم و دیگر نتوانستم بخوابم)
  • برای رفع این مشکل چه می‌توانم بکنم؟ ( اگر همسایه تان است با مدیر ساختمان صحبت کنید به آن‌ها تذکر بدهد، اگر یکی از اعضای خانواده است به راحتی با او صحبت کنید تا دیروقت به خانه نیاید، اگر فرزندتان بزرگ شده است و نیازی به مراقبت ندارد خیلی راحت از گوشی هایی استفاده کنید که باعث می‌شود وقتی می‌خوابید هیچ صدایی مزاحمتان نشود)

تمرین ۳ : در مورد آینده بنویسید

در این تمرین روان شناسی مثبت گرا درست مثل وقتی که مهمانی دارید یا تصمیم می‌گیرید رژیم غذایی سالمی بگیرید، فهرست برداری می‌کنید تا وقتی خرید می‌روید چیزی از قلم نیفتد، در مورد برنامه های آینده شروع یک کار جدید، قبول شدن در یک امتحان، مسافرت و هر برنامه دیگری برنامه هایتان را بنویسید.

بعد قبل از خواب چشم هایتان را که می‌بندید در باره آن تصویرسازی کنید. تصور کنید اگر این اتفاق بیفتد چه تغییراتی در زندگی شما رخ خواهد دارد. حتی به این فکر کنید برای رسیدن به این هدف چه تغییراتی باید در عادت ها، روش ها زندگی و مهارت هایتان بدهید.

تمرین ۴ : به مهربانی فکر کنید

هر کاری که می‌خواهید انجام دهید به این فکر کنید که چه قدر روی روحیه تان تاثیر می‌گذارد، به دیگران مثل اعضای خانواده تان چه کمکی خواهد شد. به همه چیز با حساس خوب برخورد کنید. حتی به روزنامه ای که از دکه روزنامه فروشی می‌خرید. وقتی پول کرایه را به راننده تاکسی می‌دهید. وقتی از کنار کارگر شهرداری که دارد کوچه را تمیز می‌کند رد می‌شوید خسته نباشید بگویید. اصلا صبح که از خواب بیدار می‌شوید با حس مهربانی یک لبخند کوچک بزنید. با این کار چنان انرژی مثبتی می‌فرستید که زنجیره مهربانی آغاز می‌شود و احتمالا بعد از مدتی دوباره به خود شما برمی‌گردد.

تمرین ۵: حس سپاسگزاری داشته باشید

چه خودتان، چه یکی از اعضای خانواده، چه یک دوست، یک همکار، حتی راننده اتوبوسی که در ترافیک های سرسام آور رانندگی می‌کند حتما کار مفیدی انجام می‌دهند. امروز با دقت به آن ها نگاه کنید. می‌بینید خیلی کارها هست که خودتان یا آن‌ها انجام می‌دهند که شایسته سپاسگزاری و قدردانی است.

حتی اگر بتوانید سعی کنید برای آن‌ها برای کار خوب‌شان نامه بنویسید. واقعا اگر نامه بنویسید و بخواهید برای آن ها بخوانید حتی اگر یک جمله باشد مثل ممنون که هر روز ظرف ها را می‌شویی، یا به آبدارچی محل کارتان بگویید چایی که شما درست می‌کنید همیشه بهترین است، خواهید دید چه اتفاق شگفت انگیزی خواهد افتاد.

تمرین ۶ : جنبه مثبت را هم ببینید

حتی وقتی اتفاق بدی می‌افتد، وقتی بدون دلیل حال خوبی ندارید، مضطرب هستید یا ناگهان یک حس بد وجودتان را می‌گیرد ذهن تان را به نکات مثبت بکشانید. مثلا فرض کنید چند روز پیش نزدیک مدرسه فرزندتان تصادف شده است. امروز که او را مدرسه می‌برید بی اختیار فکر می‌کنید اگر او تصادف کند چه می‌شود. بلافاصله فکر کنید که خدا رو شکر که او را دارم. در باره این که مواظب خودش باشد با او صحبت می‌کنم و به او می‌گویم چه قدر برایم عزیز است و باید بیشتر از خودش مراقبت کند. اصلا چه خوب که خودم او را به مدرسه می‌رسانم.

شاید لوله خانه ترکیده و تا درست شدن آن مدتی را باید بدون آب در سرما سر کنید. به این فکر کنید چه قدر خوب است که من خانه ای دارم که یکی از وسایلش خراب می‌شود. واقعا کسانی که خانه ندارند چه می‌کنند. چند نفس عمیق بکشید، به چیزهای کوچکی که دور و برتان است مثل یک درخت، یک گلدان، نور خورشید و اشیایی که در خانه برای رفاه دور خودتان جمع کرده اید، به راه رفتن‌تان فکر کنید. خیلی از اتفاق های خوب و ساده و بی اهمیت که احاطه تان کرده است و برایتان عادی و بی اهمیت شده است برای خیلی‌ها آرزو است.

همین مساله زلزله که اخیرا خیلی را نگران کرده است باعث نشده که بیشتر قدر زندگی را بدانید و اعصاب خودتان را بابت مسائل پیش و پا افتاده زندگی خرد نکنید؟ بعد از مدتی به ذهن تان یاد می‌دهید به جای آن که شکایت کند و غر بزند، در هر مساله ای به دنبال جنبه های مثبت و شادی ها باشد و راه حل ها را پیدا کند. پس کافی است فقط نحوه نگاه کردن به زندگی را تغییر دهیم.

میلاد اصغرنیا

بدون دیدگاه

ارسال یک نظر