logo
اینجا همه چیز مثبته
تیم انرژی مثبت All Positive Here متشکل از تیم طراحی محصولات انرژی مثبت، تیم مجرب روانشناسی و محقق در زمینه موفقیت های شخصی و اجتماعی است.
allposetivehere.site@gmail.com

وبلاگ

allpositivehere / وبلاگ  / چگونه مثبت فکر کنیم؛ ۳۰ تمرینی که حالتان را خوب می‌کند

چگونه مثبت فکر کنیم؛ ۳۰ تمرینی که حالتان را خوب می‌کند

شاید خیلی از ما واقعا ندانیم با این همه مشکلاتی که در زندگی داریم، چگونه مثبت فکر کنیم و از زندگی لذت ببریم. برخلاف تصور اکثر مردم، مثبت‌اندیشی و لذت بردن از زندگی ارتباط چندانی با عوامل محیطی و مادیات ندارد. شما تنها زمانی خوشبختی را احساس می‌کنید و از زندگی خود لذت می‌برید که بتوانید در هر شرایطی با دید مثبت به مسائل نگاه کنید. نگرش شما فقط و فقط به خودتان بستگی دارد و هیچ عامل دیگری نمی‌تواند شما را وادار کند بدبین باشید. در این نوشته با ۳۰ تمرین مثبت اندیشی آشنا می‌شوید که در هر شرایطی می‌توانند مفید باشند.

 

۱. هنگام صحبت تنها از واژه‌های مثبت استفاده کنید

اگر مدام به خودتان بگویید «نمی‌توانم»، خودتان را متقاعد می‌کنید که واقعا ناتوان هستید. به خودتان بگویید به خوبی از عهده‌ی کارها برمی‌آیید یا دست‌کم همه‌ی تلاش‌تان را می‌کنید.

خودتان را ببخشید تا بتوانید مثبت فکر کنید _ چگونه مثبت فکر کنیم

۲. افکار منفی را دور کنید

هنگامی که روحیه‌تان ضعیف است اجازه ندهید افکار و احساسات منفی آزارتان بدهند. حتی تنها برای چند ساعت در روز افکار منفی را از خودتان دور کنید و فقط روی جوانب مثبت زندگی‌تان تمرکز کنید.

۳. از واژه‌هایی استفاده کنید که احساس قدرت و موفقیت را در شما بیدار می‌کنند

سعی کنید افکارتان را با واژه‌هایی بیان کنید که باعث می‌شوند احساس قدرت و شادی داشته باشید و حس کنید زندگی‌تان تحت کنترل خودتان است. سعی کنید به جای واژه‌هایی که به شما احساس شکست یا بی‌کفایتی می‌دهند، روی واژه‌های مثبت تمرکز کنید.

۴. از جملات الهام‌ بخش و عبارات تأکیدی مثبت استفاده کنید

یکی از محبوب‌ترین تمرینات مثبت‌اندیشی، تکرار جملات تأکیدی مثبت است. یعنی در فواصل زمانی منظم عبارت مثبتی مانند «من لایق خوشبختی هستم» یا «من ارزش عشق ‌ورزیدن را دارم» را با خودتان تکرار کنید. باور داشتن به صحت این عبارات و یادآوری آنها به خودتان باعث می‌شود دید مثبت‌تری نسبت به زندگی داشته باشید.

۵. افکارتان را هدایت کنید

روان‌شناسان از این روش زیاد استفاده می‌کنند. هنگامی که احساس ضعف یا اضطراب دارید این کار به شما کمک می‌کند کنترل افکار خود را به دست بگیرید. به یک رؤیای خوشحال‌کننده فکر کنید، یک تصویر ذهنی مثبت بسازید یا به عوامل خارجی واکنش‌های مثبت نشان بدهید تا احساسات بد را تحت کنترل در بیاورید.

۶. شک نکنید خودباوری وموفقیت به هم وابسته‌اند

هیچ چیز به اندازه‌ی اینکه «خودتان را باور کنید» به موفقیت‌تان تحقق نمی‌بخشد. اگر قرار است به چیزی شک کنید به افکار منفی و ضعف‌هایتان شک کنید و باور کنید در رسیدن به همه‌ی اهداف‌تان موفق خواهید بود.

۷. اشتباهات گذشته را تجزیه و تحلیل کنید

مثبت فکر کردن به معنای انکار اشتباهات‌تان نیست. به جای این کار، برای فکر کردن به مسائلی که شما را به موقعیت کنونی‌تان کشانده است به خودتان کمی زمان بدهید تا در آینده از اشتباهات مشابه پرهیز کنید و دید مثبت‌تری نسبت به آینده داشته باشید.

۸. به خودتان اعتماد کنید

بیشتر وقت‌ها زمانی که احساس ناامیدی و ناراحتی می‌کنیم، به جای اینکه بابت کارهایی که تاکنون درست انجام داده‌ایم به خودمان اعتماد کنیم، تنها روی مسائل منفی و اشتباهاتی که مرتکب شده‌ایم تمرکز می‌کنیم. حتی اگر بعضی کارها را خراب کرده‌اید، برای کارهایی که تا حالا به خوبی انجام داده‌اید به خودتان اعتماد کنید.

۹. خودتان را ببخشید

اینکه مدام خودتان را بابت اشتباهات گذشته‌تان سرزنش کنید چیزی را تغییر نمی‌دهد. به خودتان بگویید که اشتباهات‌تان را بخشیده‌اید و سپس آنها را رها کنید.

۱۰. از گذشته درس بگیرید

شما گذشته را پشت سر گذاشته‌اید، هر چقدر هم بد پیش رفته باشد، نمی‌توانید آن را تغییر بدهید. هرگاه احساس کردید درباره‌ی گذشته افکار منفی به سراغ‌تان آمده‌اند، آنها را با افکار مثبت درباره‌ی آینده جایگزین کنید.

۱۱. به یاد داشته باشید اوضاع می‌توانست بدتر باشد

هرچقدر هم اوضاع خراب است فراموش نکنید شرایط می‌توانست بدتر باشد. بابت همه‌ی چیزهای خوبی که در زندگی دارید شکرگزار باشید، حتی اگر فکر می‌کنید جوانب منفی زندگی‌تان از جوانب مثبت آن بیشتر است.

۱۲. به وضعیت کنونی‌تان به عنوان یک فرصت نگاه کنید

گاهی اوقات حتی مسائلی که در زندگی‌مان منفی به نظر می‌رسند به ما فرصت‌هایی برای قوی‌تر شدن اعطا می‌کنند و اگر در آن شرایط قرار نمی‌گرفتیم در برابر فشارها مقاوم نمی‌شدیم. شاید از دست دادن کارتان فرصتی باشد تا کسب‌وکار خودتان را راه‌اندازی کنید یا ادامه تحصیل بدهید.

۱۳. برای تبدیل افکار منفی به مثبت، ایده بدهید

هرگاه فکر اینکه باید فلان کار را به شیوه‌ی دیگری انجام می‌دادید ذهن‌تان را مشغول کرد، سعی کنید افکارتان را تغییر بدهید و به جای آن در مورد کاری که انجام داده‌اید به خودتان اعتماد کنید. به یاد داشته باشید شما کامل و بدون نقص نیستید، می‌توانید دفعه‌ی بعد بهتر عمل کنید.

۱۴. روی تخیل‌تان کار کنید

تجسم کردن کاری که می‌خواهید انجام بدهید یا شخصیتی که می‌خواهید داشته باشید برای رساندن شما به آن اهداف، محرک خوبی است و باعث می‌شود نسبت به مسیری که باید بپیمایید احساس مثبت‌تری داشته باشید.

۱۵. به راه‌های عملی کردن رؤیاهایتان فکر کنید

طبیعتا قدم بعدی این است که فکر کنید چگونه می‌خواهید به جایگاهی که خودتان را در آن می‌بینید دست یابید. افکارتان صرفا با خیال‌پردازی به وقوع نمی‌پیوندند. پس برنامه‌ای بریزید تا با برداشتن قدم‌های کوچک در طول زمان به هدف‌تان برسید.

به راه های عملی کردن تصورات تان فکر کنید _ چگونه مثبت فکر کنیم

۱۶. خودهیپنوتیزمی را تمرین کنید

خودهیپنوتیزمی حالتی از هوشیاری ایجاد می‌کند که ذهن در آن حالت تربیت‌پذیر است، یعنی در آن حالت پیشنهادهای مثبت را راحت‌تر می‌پذیرید. خودهیپنوتیزمی این امکان را برای شما فراهم می‌کند که در زندگی‌تان خوشحال‌تر، امیدوارتر و سالم‌تر باشید.

۱۷. دلایلی را که نشان می‌دهند به خواسته‌هایتان می‌رسید، بنویسید

اگر به سختی باور می‌کنید ترفیعی را که مد نظر دارید خواهید گرفت یا کتاب‌تان منتشر خواهد شد، به جای تمرکز روی دلایلی که بدگمانی‌تان را تقویت می‌کنند، بنشینید و فهرستی از دلایلی را که نشان می‌دهند به خواسته‌تان خواهید رسید، تهیه کنید.

در محل کار

محل کار معمولا محیط استرس‌زایی است، برای مقابله با استرس در محل کار، این ایده‌ها و روش‌ها را پیاده کنید تا بیشتر روی نیمه‌ی پر لیوان متمرکز شوید.

۱۸. صحیح و مفید از خودتان انتقاد کنید

اینکه بی‌جا و ظالمانه از خودتان انتقاد کنید نه تنها ذره‌ای به پیشرفت‌تان کمک نمی‌کند بلکه روحیه‌تان را هم خراب می‌کند. برای یادگیری و پیشرفت به نحو مفید از خودتان انتقاد کنید.

۱۹. موفقیت‌ را مجسم کنید

موفقیت را مجسم کنید _ چگونه مثبت فکر کنیم

گاهی اوقات وقتی مجسم می‌کنید پروژه‌ای را با موفقیت به پایان رسانده‌اید یا ترفیعی را که می‌خواستید گرفته‌اید، تشویق می‌شوید و احساس بهتری نسبت به موقعیت فعلی‌تان خواهید داشت.

۲۰. صاف بنشینید

مچاله شدن در صندلی‌ باعث نمی‌شود درباره‌ی مسئله‌ای که آزارتان می‌دهد احساس بهتری داشته باشید. اگر صاف روی صندلی بنشینید متوجه می‌شوید که بهتر می‌توانید فکر کنید.

۲۱. تصاویر مثبت را در معرض دید قرار بدهید

میزتان را به مکان شادی‌بخش شخصی‌تان تبدیل کنید. با قرار دادن تصاویری که خوشحال‌تان می‌کنند یا اهداف‌تان را به شما یادآوری می‌کنند روی میزتان محیطی مثبت و آرام‌بخش بسازید.

۲۲. آرامش‌تان را حفظ کنید و مانع اتفاقات نشوید

گاهی اوقات بهترین روش کنار آمدن با مشکلات این است که آرامش‌تان را حفظ کنید و اجازه بدهید اتفاقات مسیرشان را طی کنند. به یاد داشته باشید بیشتر وقت‌ها مشکلات بزرگ‌تر از اندازه‌ی واقعی‌شان به نظر می‌رسند، پس آرامش‌تان را حفظ کنید و زیاد استرس نداشته باشید.

۲۳. از زاویه‌ی دیگری به مسائل نگاه کنید

سعی کنید با تغییر زاویه‌ی دیدتان الگوی تفکرتان را عوض کنید. این کار به شما کمک می‌کند در مواجهه با همکاران، رئیس‌ و افراد دیگر، اشتباهات‌تان را ببینید و علت ناراحتی دیگران را درک کنید.

۲۴. افکارتان را ردیابی کنید

هر زمان متوجه شدید افکار منفی به ذهن‌تان راه یافته‌اند سعی کنید فورا به عقب برگردید. شاید الگویی بیابید و روش‌هایی پیدا کنید تا دیدگاه‌تان را نسبت به خودتان و شرایط منفی دگرگون کنید.

۲۵. درجا نزنید

شاید در گذشته اشتباهی کرده باشید؛ اشتباه برای همه پیش می‌آید. روی اشتباهات‌تان درجا نزنید. با خودتان آشتی کنید و روی اهداف جدید تمرکز کنید.

۲۶. بدترین منتقد خودتان نباشید

هیچ‌کس مثل شما نمی‌تواند احساسات آزاردهنده‌تان را بیدار کند. انتقادهای خشن را متوقف کنید و هنگامی که احساس می‌کنید در بدترین حالت‌تان هستید، درباره‌ی توانایی‌هایتان فکر کنید.

۲۷. عاقلانه به مشکلات‌تان نگاه کنید

اینکه بعد از یک اشتباه کوچک در محل کار، خودتان را ببازید آسان است. سعی کنید قدمی به عقب برگردید و دوباره به موقعیت نگاه کنید. احتمالا متوجه می‌شوید آنچه که فکر می‌کردید مسئله‌ی بزرگی است، در واقع آن‌قدرها هم اهمیت نداشته باشد.


حتما بخوانید: چگونه مشکلات را حل کنیم


۲۸. خودتان را باور کنید

ترفیع می‌خواهید؟ حساب بانکی پر می‌خواهید؟ خودباوری کمک می‌کند به آنها برسید تا باورتان به وقوع بپیوندد.

خودتان را باور کنید _ چگونه مثبت فکر کنیم

۲۹. از هم‌صحبتی با همکاران منفی‌نگر و غرغرو بپرهیزید

هیچ چیز به اندازه‌ی همکارانی که به همه چیز دید منفی دارند و از همه چیز شاکی هستند، روحیه‌ی مثبت را تخریب نمی‌کند. از صحبت کردن با کسانی که می‌دانید تنها باعث می‌شوند احساس بدتری داشته باشید پرهیز کنید.

۳۰. عمیقا باور کنید در کارتان بهترین هستید

اگر ترش‌رو هستید و مدام در کارتان دنبال شکست‌ها می‌گردید احتمال اینکه با این نگرش عملا عملکردتان را تضعیف کنید زیاد است. وقتی فکر می‌کنید در کارتان خوب هستید احتمال اینکه تلاش‌تان را به کار بگیرید و عملکرد خوبی نشان بدهید بسیار بیشتر است.

میلاد اصغرنیا

بدون دیدگاه

ارسال یک نظر