logo
اینجا همه چیز مثبته
تیم انرژی مثبت All Positive Here متشکل از تیم طراحی محصولات انرژی مثبت، تیم مجرب روانشناسی و محقق در زمینه موفقیت های شخصی و اجتماعی است.
allposetivehere.site@gmail.com

وبلاگ

allpositivehere / وبلاگ  / چرا خنده درمانی!؟

چرا خنده درمانی!؟

خنده برای قلب، رگ‌های خونی، کاهش هورمون‌های استرس زا، گردش خون و عملکرد صحیح فعالیت‌های بدن بسیار مفید است.محققان، اطلاعات کمی راجع به خندیدن و اثرات آن بر روی مغز دارند، اما چیزی که مشخص است، آن است که خنده اثرات مثبتی بر روح و جسم می‌گذارد.

خندیدن علاوه بر اثرات مثبت و محکمی را  که بر سلامت روان و تحکیم روابط فامیلی به جای می‌گذارد همچنین  احساسات منفی از قبیل؛  افسردگی و عصبانیت  را از بین می‌برد.خنده باعث کاهش سطح هورمون‌های استرس می‌شود. این هورمون‌ها که در هنگام استرس و خشم ترشح شده باعث سرکوب سیستم ایمنی بدن، افزایش پلاکت‌های خون و افزایش فشار خون می‌شوند.

خنده، واقعاً بهترین دارو است؛   شادی و نشاط یک امر درونی است و نشاط اجتماعی، اثرات و آثاری چند بر زندگی شهروندان و جامعه دارد که تعلق اجتماعی، همبستگی اجتماعی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی، وفاق اجتماعی، ارتقاء شاخص‌های سلامت روانی و اجتماعی، افزایش رضایت از زندگی یا رضایت شغلی، پویایی اجتماعی، کاهش هزینه‌های مردم، افزایش امید در جامعه، زندگی متعادل و باثبات، ارتقاء کیفیت زندگی، افزایش خلاقیت و نوآوری و کاهش آسیب‌های اجتماعی ازجمله آن است. بدون شک در چنین محیطی، امنیت اجتماعی و فردی راحت‌تر به‌دست می‌آید و در محیط شاد، ذهن انسان پویا، زبانش گویا و استعدادش شکوفا می‌شود.

خنده و کاهش بیماری‌های جسمی و روحی 

در ۲۰ سال اخیر تحقیقات مختلفی در مورد خنده و تأثیرات مثبت آن انجام شده است.خنده بر روی بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی تاثیرگذار است و امروزه واژه خنده درمانی در کنار موسیقی درمانی، تئاتر درمانی و مواردی از این دست، وارد واژگان درمانی شده و مورد توجه قرار گرفته است.

اضطراب؛ مادر بیماری‌های روانی 

 در تمام بیماری‌های روانی ردپایی از استرس و اضطراب وجود دارد، تا جایی که برخی روانشناسان بر این عقیده‌اند که اضطراب مادر همه بیماری‌های روانی است.نکته جالب توجه اینکه خندیدن می‌تواند تا حد زیادی بر مدیریت استرس تاثیرگذار بوده و با ایجاد تغییر در وضعیت ترشحات هورمونی و آزاد کردن هورمون‌های آدرنالین و نورآدرنالین در خون عمل دو مرحله‌ای پاسخ و استراحت را تسهیل کرده و در نتیجه با رفع استرس و فشارهای روزمره در فرد احساس شادابی و رهایی ایجاد کند.

در یوگای خنده، از خنده به عنوان شکلی از ورزش یاد می‌شود و در این کلاس‌ها افراد یاد می‌گیرند خنده را به صورت یک تمرین انفرادی انجام دهند و تجارب عمیقی را با آرامبخشی خنده، تجسم و تنفس یوگایی به دست آورند. خنده یکی از راه‌های درمانی است که ضمن اکسیژن رسانی به تک تک سلول‌های بدن و کاهش استرس های روزانه، موجب افزایش اعتماد به نفس، خوشبینی، برونگرایی، امیدواری به آینده و ایجاد شهامت در فرد می‌شود.

شادی جامعه در گرو حل مسائل مهم و اساسی زندگی است. تشدید مشکلات اجتماعی می‌تواند شادی اجتماعی را نابود سازد و یا تشدید کننده انحرافات اجتماعی باشد اما می‌توان در همین شرایط سخت زندگی نیز شاد بود و با آرامش حاصل از آن، به جنگ مشکلات رفت.و انرژی لازم جهت رفع مسائل روزمره و دغدغه های شهری را در خود افزایش داد، تا خندیدن همچون سوختی برای بدن در جهت رسیدن به کامل خود عمل کند.

میلاد اصغرنیا

بدون دیدگاه

ارسال یک نظر